lördag 5 maj 2012

Frukosten dagens viktigaste mål?

Det är inte bara en gång man läst eller hört någon säga att frukosten är dagens viktigaste mål. Men varför skulle det vara så? En orsak som lyfts fram är att det är första målet efter en "fasta", om än bara 6-10 timmars fasta. Kroppen behöver energi för att kicka igång på morgonen. Även förbränningen drar igång då vi äter och det finns forskning som pekar på att barn som regelbundet äter frukost mer sällan är feta och presterar bättre i skolan.

Men alla är nog olika. Har flera vänner som måste vänta en timme innan de kan äta medan jag själv går raka vägen från sängen till köket och börjar ordna allt. Det värsta jag vet är att slänga i mig maten. Helst ska jag ha en timme bara till att mysa med kaffe, tidning och morgonnyheterna.

Men just idag är det nog ingen tvekan om att det faktiskt är mitt viktigaste mål eftersom starten på Kungsholmen runt är 11.30. Det blev den vanliga frukosten bestående av tre stekta ägg med champinjoner,paprika och feta, två knäckemackor med hoummus, ett glas juice samt en smoothie med frysta blåbär, 1dl havregryn och vaniljyoughurt. På vägen till starten blir det lite vitargo också. Känner mig taggad!

2 kommentarer:

  1. Frukosten är helt klart viktigast! Det är i varje fall då jag är som hungrigast, och hur ska man annars orka med morgonträningen?!

    SvaraRadera
  2. Nä det är ju riktigt tungt att gå upp och köra ett pass utan nått i magen. Samtidigt verkar det finnas en lära som säger att man ska lära kroppen förbränna fett i större mängd och att det då är ypperligt med ett pass tidigt utan kålisar. Jag kommer nog aldrig bli den personen...

    SvaraRadera