söndag 27 maj 2012

Tub vs kanttråd

När jag köpte min cykel (beggad) satt det ett par riktigt fina kolfiberfälgar på med tubdäck. Trevligt, ja. Men de kändes lite för fina för att köra som allroundhjul så det blev till att införskaffa ett par fulcrum raring 7 från wiggle också.

Har kört lite träning och även Roslagsvåren på kolfiberfälgarna och de går lätt, riktigt lätt. Problemet har varit att jag chansat lite och inte haft med mig något extradäck. Idag var det så dags att ta bort det gamla däcket och sätta på ett nytt. Med tub har man med sig ett extra förlimmat däck istället för en slang, det tar inte mycket mer plats än slangen. Men jag hade inte räknat med att det skulle sitta så otroligt hårt! Man märkte att det var limmat av någon som slipper tänka på att byta däck ute på fält utan istället får ett helt nytt hjul (det är en gammal team cykelcityhoj). Som jag slet för att få av det!

Varför köra med tub då? Well, för min del kom de ju redan på cykeln men det som brukar lyftas upp är:
- mindre risk att punktera
- snabbare att byta (om det inte är limmat till förbannelse)
- lättare
- säkrare, kränger inte av vid punktering
- bättre komfort

Sen säger vissa att det är högre rullmotstånd i tub samt att de såklart kostar något mer. Men jag gillar känslan i mina tubisar och kolfiberfälgar. Sen hur mycket snabbare det faktiskt går kan man säkert diskutera. Nu är jag i alla fall kittad med förlimmat däck inför Siljan på lördag och det känns bra!

Fick även reda på att ett par av dem i "min" sub9-grupp ska cykla Siljan så förhoppningsvis kan jag få lite träning där med dem innan Vättern vilket skulle kännas bra. De är ju inte från Stockholm tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar