söndag 8 juli 2012

Under timmen - med marginal

08.00 åkte jag från Stockholm och trodde jag skulle ha väldigt gott om tid till Vansbro. Så blev det inte. De 30 milen tog oväntat lång tid och de sista 4km tror jag tog över en timme. Då och då kom folk springandes förbi bilkön i våtdräkt, folks om startade långt före mig och inte hade åkt i lika god tid. Vid 13.20 hade jag parkerat och begav mig mot chiputlämningen. Eftersom de infört ett system med rullande starter på 12 min per grupp ville jag vara där och starta så tidigt jag kunde. Förra året var det ganska trångt i starten. Det var det även detta år...

Kom ändå iväg ganska ok men fick inte till crawleni början, andningen satt inte och jag blev för trött. Svor lite för mig själv, simmade lite bröstsim för att lugna ner mig och fösökte igen. Nu gick det bättre. I det stora hela gick simmet bra, inte för mycket sicksack och kunde ta mig fram ganska bra. Sluttiden på 54.56 blev över förväntan för mig själv, målet var under 1h.

Några saker jag hann reflektera över i bilen påväg från Vansbro (kö ca 45min ut från Vansbro) var:

- Det är tråkigt att åka på tävlingar själv. Både Vasan och Vättern har jag lyckats lura med mig andra på. Får jobba hårdare på det till nästa års Vansbro, då ska jag även under 50 min.

- Jag använder knappt benen när jag simmar. När jag simmade om folk försökte jag sparka mindre för att inte komma åt dem men insåg att det var nästan ingen skillnad mot mitt vanliga sim. Detta är å andra sidan bra för triathlonen där jag bör spara benen så gott jag kan.

- Medaljen är riktigt tråkig. Inte ens ett årtal på den! Den gick till återvinningen direkt. Tacka vet jag dalahästen på Siljan runt. Där är det handmålat årtal (hela hästen?) och även större modell när man medverkat 10 år. Mer sånt. Vansbro kunde ju ha en lite flottargubbe eller nått.

Efter simningen återvände jag till bilen, drack en Gainomax och lite vatten samt. Då det fortfarande öste ner regn fick det intas i bilen. I min enfald tänkte jag att det skulle släppa lite på bilarna också om jag väntade någon timme medans jag gick iväg och åt, vilket det inte gjorde. Denna timmes simning blev en heldag men ganska trevligt ändå. Nu ser jag fram mot nästa veckas triathlon och sen semester.

2 kommentarer:

  1. Många simmar "dåligt" när det får på sig våtdräkten, tappar benen för att man flyter ändå. Jag simmade på 49 efter att ha tränat i 4 månader, målet för nästa år är topp 100!

    Diplomen var tråkigare än medaljen min regnade dessutom sönder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog jag i ett nötskal då jag egentligen tränar för triathlon och vill använda benen så lite det bara går :)
      Snyggt att komma under 50! det blir mitt mål för nästa år.

      Radera