lördag 9 mars 2013

Så var årets skidsäsong över

Vissa har två tävlingar kvar i långloppscupen som avslutas i Åre om några veckor. Kanske blir det hela racet nästa år, men för denna säsong är det över för min del. Vasaloppet är avklarat.

För min del var det första gången jag åkte riktiga vasaloppet, tidigare har jag endast åkt öppet spår. På vägen till sälen brukar ovanstående tavla passeras men det har aldrig stått 1 som denna gång. Det var lite speciellt.

Som förra året bodde vi i Torsten källare ca 1 mil från start Jag har aldrig träffat denna Torsten men kommit i kontakt med källaren via Maria på Bondasgården. Utöver mig, Mathias och Sofia var det även fem andra som bodde hos Torsten. Kanske en välbehövlig inkomst för honom då priset stigit med 100% sedan förra året.

Fem lämnade vi torsten och var väl vid start ca halv sex. Vi var inte först...jag som hoppats på att få lägga ut skidorna i fålla 3 någorlunda bra insåg att det var inte skulle gå. Köade till ca 06.50 innan jag fick lägga ut mina skidor nånstans i 2/3 av startledet. Folk är väldigt seriösa. Själv funderade jag på vad som ger mest, sova 1h extra eller stå längst fram i 3:an. Det är sådant jag aldrig kommer få veta.

Startten gick ok, backen även den ganska ok. Inte snabbt, men ändå framåt större delen av tiden. Spåren höll i princip hela vägen till Mora utom i uppförsbackarna där det var nån dec sockersnö. Däremot tyckte jag det var trögt före. Fick kämpa för att ta mig fram. Sista milen började jag vara rejält mör och sista 3km gick jag till och med över till diagonal. Tiden hade jag kanske trott skulle bli bättre men är ändå väldigt nöjd, är ju trots att mitt personbästa och räckte till medaljtiden. Nya tag nästa år. Mathias pratar om att köra hela långloppscupen vilket nog är riktigt skoj. Blir det inte klättring i Sydamerika är det inte omöjligt att han får sällskap.


Skidorna är nu rengjorda och parafinderade för förvaring. Sista eventuella skidrelaterade saken att göra innan nästa säsong är Sportconrads påskrea. Det vore ju ruskigt trevlig med ett par skateskidor. Kanske vintertriathlon nästa säsong?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar