torsdag 4 juli 2013

Stockholm Challenge RR

Slutsats - mycket rolig tävling som dock hade några små brister.

Stockholm Challenge består av tre deltävlingar, rullskidor, cykel och trail. Starten för rullskidorna var 13.00 på lördag och började vid Medis. I lagom tempo rullade man nedför Götgatan och upp till Globen där det var en 1,5mils rundbana. Alla korsningar var noggrant flaggade och min farhåga för att inte kunna bromsa vid behov infriades således aldrig. Gott så. Tyvärr, för min del, var detta en deltävling i svenska rullskidcupen. Det fanns alltså en hel del åkare som var riktigt duktiga. 4,7 mil tog mig 2.28h och ett snitt på 3,09m/km, något jag ändå var väldigt nöjd med. Har räknat med sämre tid men av de 62 som startade kom jag på en 51a plats. Inte lika bra. Vinnaren åkte in på 1.46 och 2.15m/km! Bästa challengedeltagaren tog sin in på 1.57. Henrik Sanden som var i min vätterngrupp visade sig vara vass skidåkare och slutade på 2,13. Väntade in Sussi, vi åt lite mat och godis och började ladda om för cyklingen som var start 17 vid Medis igen.

Kände mig förhållandevis pigg ändå när det var dags för start. 189 anmälda till herrarnas 12,7milare så det var ändå en stor klunga som rullade ut. Målet var att hålla mig till förstaklungan utan att behöva ödsla för mycket kraft. Var inte fråga om någon lagcykling nu inte. Första 2 milen gick trögt då poliseskorten envisades med att hålla sig under 25 men sen rullade det på i ok fart. Försökte hålla mig en bit fram i klungan för att kunna agera vid eventuell utbrytning. Med Nationaldagsfondot i minnet ville jag inte riskera att inte märka när det händer något. Efter 6-7 mil görs ett litet försök och jag trampar på för att ta mig ikapp. Ser snart att även de bakom kommit ikapp och trodde det var i princip alla. Men visar sig att det var ungefär 45 pers och denna konstellation håller sig sidan hela vägen i mål. Även 1:an, 2:an och Henrik ligger i denna klunga.

När det började närma sig mål kunde jag inte låta bli att ändå försöka smyga upp fast jag visste att benen skulle behövas imorgon. Tror ingen hade riktig koll på hur sluttampen såg ut men det visade sig vara en 360 graders snurr med stora gropar. Helt livsfarligt som slutspurt och jag blev tvungen att hoppa upp för en trottoar för att komma in på målrakan. Några klarade avslutningen bättre men jag lyckades ändå ta en 8e plats. Petter G som även han cyklade vättern med 7+ blev 5a. 3.20 blev sluttiden. När jag kom i mål var sussi redan där. Visade sig att nått litet popcorn hade visat dom fel väg så en klunga på 40 pers hade cyklat över 1 mil åt fel håll. Motivationen var ej på topp då så hon slängde in handduken. Då kan man vara glad att man har en motorcykel framför sig som visar vägen. Synd att dom klantade till det där.

Hade fått en del hjälp av både sussis och mina föräldrar under dagen så efter racet åkte vi till mina päron på söder och plockade upp alla grejer, åt lite mat och drack en öl. Sen hem och lägga sig för att få lite vila inför trailen kl 11 dagen efter. Somnade gott.

Efter skidor och cykel låg jag 4a,halvtimmen efter ettan och 16 min efter Henrik som låg trea. Kändes lite hopplöst.

Första gången med trail. Hade förväntat mig nått åt Lidingöhållet men det var nått helt annat. Så små stigar, berg, backar, över stockar, i sumpmark. Det är inte ofta jag går när jag är ute och springer. Tror nästan aldrig det hänt faktiskt mennu var det partier uppför som sög ordentligt. Hamnade bakom en tjej som såg kittad ut och höll bra tempo så jag la mig där resten av loppet. Visade sig vara 2an i damklassen. Tog mig i mål på 1.47, hade då haft en snittpuls på 86% och ett tempo på 5.09! Shit vad tungt det var men riktigt roligt. Kan nog bli fler traillopp.

Mina konkurrenter klarade även de trailen bra. Ettan sprang på 1.42, tvåan 1.45 och Henrik på 2.03. Han hade dock sprungit in i en gren och fått uppsöka sjukstuga och plåstras om vilket hade lett till ett 10minstapp, men dock lite vila. Hans olycka gjorde alltså att jag klev upp på 3e plats. Or so I thought. Efter tävlingen och lite innan prisutdelning ropade de upp mig som 3a. Yiihaa. När det väl var dags och jag trodde jag skulle få reklamdvdn från Salomon och folkets jubel ropar de upp ett annat namn. Visade sig att han efteranmält sig och de hade inte koll på det. Antiklimax och tävlingstabbe...

Trots de två missarna från tävlingsledningen tycker jag det var en grymt rolig tävling och kan absolut se mig göra denna även nästa år. Av de 37 anmälda herrarna tog sig 32 i mål. Får se om deltagandet stiger nästa år.




- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar