måndag 12 augusti 2013

Det här ska jag äta




Då jag aldrig tidigare provat Powerbar köpte jag en bar, två gels och sportdryck på cykloteket i helgen. Det är det märket som serveras på Kalmar så jag ville ha provat det i alla fall någon gång innan tävling.

En bar innehåller 199kcal, en gel 107 och sportdryck om den är korrekt blandad 116 per 500 ml.

Under cyklingen är det endast bars, bananer, bullar och sportdryck, inga gels. Min tanke är att äta minst en bar per timme, 2st Enervit GT för att få i mig mineraler/salter som förhindrar bla kramp och ca halv flaska, 375ml sportdryck. Detta ger ca 320 kcal. Efter 5,3 mil finns möjlighet för egen langning där jag hoppas Susi ska hinna ställa sig med renklämmor för att tidigt få något fastare i magen än bara bars och sportdryck.

Under löpningen serveras även gel, dock blir man ju jäkligt torr i munnen av för mycket gel. Vätskestationer finns varannan kilometer med möjlighet för en egen langning. Troligtvis försöker jag köra på det som finns i stationerna. Ut från T2 tar jag med mig en flaska med resorb eller liknande och trycker minst två gels per timme och sköljer ned med cola och banan. Gelsen ger 214 kcal/h. Målet är 350-400 per timme.

Ska försöka vara väldigt noggrann med just energin och gå på klocka för är det någon som kan göra att monstret kommer tidigt/tidigare än nödvändigt är det energi och vätskebrist. Bara försöka hålla honom borta så länge det går!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar