tisdag 20 augusti 2013

Race report Ironman Kalmar 2013

Klockan ringde 04.45. Jag hade kunnat sova nästan hela natten om än lite nervöst. Vi hade lagt oss tidigt så det blev nog runt sju timmars sömn vilket får ses som bra. Nere i restaurangen kunde man nästan känna spänningen i luften, alla satt sammanbitna och åt.

Runt 6-tiden var vi på plats i växlingsområdet och pumpade cykeln, såg till att allt såg shysst ut efter natten och lastade på hojen med energi. Sen gick vi mot starten som låg ca 5 min från transition. Hann även med två toalettbesök. 


Simningen var självseedande och jag la mig i 1h15. Då visste jag ännu inte att detta skulle vara den mest kaotiska simningen jag varit med om. Det var rent krig där ute och fick flera sparkar och slag, kom aldrig in i något flow. Var lite nojig att någon skulle lyckas dra av mig chipet också men det höll sig. Banan var en tvåvarvsbana och vid varje boj blev det extremt trångt. Snabbast av alla ut vattnet var Jodie Swallow som inte heller gillade banan då hon fick simma rakt igenom oss amatörer på sitt andra varv. Trots problemen kan jag inte säga att jag är missnöjd med tiden. Jag hade räknat med 1.20 och gick in på 1.21.



Tog det lungt i bytet, torkade av fötterna ordentligt, satte på strumpor osv. Var väldigt mycket folk i tältet men hittade en bra plats. Slängde också i mig min första renklämma. Kändes bra här men hade inte haft någon klocka på simningen så hade ingen koll på hur lång tid det hade tagit. Bör ha funnits en klocka när man sprang upp ur vattnet men måste ha missat den.
I början av cyklingen var det väldigt mycket folk och jag fick inte till nån rytm. Antingen gick det för snabbt och man var tvungen att ständigt stå på för att hålla 10-metersregeln eller så kom folk och körde om och man fick droppa bak. Dessutom blåste det en del ner mot degerhamn (5.3 mil) som var mitt första tänkta stopp. Hastigheten hamnade på 36 första 1,3 milen över bron men gisk sedan ner till 32. Kändes lite jobbigt att se det på klockan då jag hade 35 i snitt som mål. Men efter degerhamn fick vi medvind i 5 mil och där snittade jag 37,24. Hade precis fått upp medlet till 35 innan vi svängde västerut och fick världens motvind. Psysiskt jobbigt. Efter ett tag vände det dock och mellan 11-15 mil låg jag på 35. Sen började det bli lite tungt och alla hade varnat för att inte kliva på för hårt på cyklingen, då skulle maran bli katastrof. Så jag tog det lite lungt, sista 3 milen sjönk till 30 i snitt.

I växlingen till löpning passade jag på att tejpa tårna. Ville inte riskera skavsår som jag ibland får och de klarade sig bra. Kände mig lätt när jag gick ut, nästan som om jag inte cyklat alls innan. Men verkligheten kom snart ikapp. Magen började göra sig tillkänna och mådde lite smådåligt med spykäningar under hela löpningen. Detta gjorde att jag inte kunde äta nått, blev bara vatten och lite sportdryck. Banan var trevarvsbana och  första kändes ändå ok, andra var tungt och sista vidrigt. Bröt ner loppet i små delar, efter 2,1 var det ju bara en halvmara kvar. Efter 2 varv endast ett varv kvar, efter 5/6 typ bara 5km kvar. De två gånger jag sprang förbi målgången längtade jag tills jag skulle springa på den blåa mattan och höra speakern. Pär - you are an ironman! När jag kom i mål hörde jag det inte. Var var bara lycklig över att äntligen vara i mål. Sista kilometrarna gick i 6+ tempo. Medel blev 5.21. När jag var ute på löpbanan hann jag tänka mycket och en sak var "aldrig mer". Men redan på kvällen hade jag glömt detta. Har aldrig varit med om en tävling med bättre support och stämning. Hela öland var fullt med folk, löpningen var brutalt bra inne i Kalmar. Allt folk som hejade hela dagen gav sån energi. Folk ropade ens namn, skrek, klappade händer, spelade musik. Sådant stöd! Man sprang med ett leende hela varvet inne i Kalmar.Folk stor och hejade hela kvällen till "heroes hour" mellan 22-23 som är sista timmen att gå i mål på. Dagen efter hörde vi att det var en som tagit sig i mål 00.30, dvs 1,5h efter stängning. Även om det inte blev en officiell tid klarade han sin utmaning.


 Andra renklämman lyckades jag inte få i mig mycket av. Tuggade lite och spottade ut, men fick i alla fall stöd av Sussi som langade och kom med glada tillrop.

Simning - 1.21.04
T1 - 5.02
Cykel - 5.18.01
T2 - 5.22
Löpning - 3.44.06
Totalt - 10.33.35

Detta var det överlägset jobbigaste jag gjort. Samtidigt lätt topp 3 av alla tävlingar jag gjort. Jag anmälde mig till 2014 års Kalmar under preregisteringar på söndagen. Det finns mycket att fila på till nästa år, då är det sub10 som är målet.

Detta vill jag uppleva igen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar