måndag 30 september 2013

Lidingöloppet 2013




Förra året hade jag sprungit 75 mil när det var dags för lidingöloppet. Hade ett ganska bra år tyckte jag med en del löpträning både med fredrikshof och runday. I år låg jag på 58 varav 7,3 av dessa är tävling. Dessa har dock varit trail eller i form av triathlon så inte riktigt kunna jämföra med förra året men trodde trodde nog inte att jag skulle klara slå mitt förra LL på 2.11. Det blev en sänkning med 5 min.

Var där i god tid för att hinna ta till sig stämningen, hämta nummerlapp, värma etc. Körde nån halv km med diverse övningar och försökte töja lite innan jag hoppade in i fållan. 1b hade förra årets resultat gett, vilket gör loppet ca 100m kortare och lite färre personer än 1C där jag stod förra året.

Höll samma tempo som resten i början, kändes som om folk var i vägen men såg att klockan visade ca 3.50 och insåg att jag nog var lite speedad och borde hålla igen för att inte dö efter första milen. Silver är 4.30tempo vilket var vad jag minst ville ha. Tänkte skapa lite marginal till sista halvan så la mig runt 4 i början. Efter 1,5 mil låg jag på 1h 5sekunder. Tog en gel efter 1 mil och en till efter 2. Låg länge i rygg på 4e dam vilket var ett bra tempo men nånstans efter abborrbacken eller lite senare började jag tappa. Benen var tunga och sista 2km började folk springa om mig. Kändes tungt men kollade på klockan och det var trots allt 4.30-tempo. Helt ok. Men kan behöva träna ben mer så jag orkar hålla tempot hela vägen. På upploppsrakan stod sussi, sofia och mårten och hejade vilket gav lite sista energi och spurtade om 2st och tog nån sekund. Kom in på 2.05.58 - en sekunds marginal för att nästa år hamna i 1A med kenyanerna!

Snitttempo - 4.12
Medelpuls 89%

Kompisarna som sprang gick det också bra för och alla tog silvret. Bra resultat för "klubben". Resultatet firades med lite bubbel och snacks hos Ösen och sedan middag på döden i grytan. söndagen blev väldigt lugn. Det är något med backar som skapar en sådan sjuk träningsvärk på mig. Kunde gå med möda, idag känns det bättre och körde en lugn recoverycykling tor jobb. Nästa löpning blir nog tidigast i slutet av veckan om det inte blir cykling eller rullskidor istället. Har redan börjat fundera på nästa års klassiker som jag egentligen inte skulle göra.


- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar