lördag 15 mars 2014

Stages Power meter

Har länge varit sugen på effektmätare men det har ju varit så ruskigt dyrt att jag inte riktigt kunnat motivera det. Kikade lite på Garmin vector men inte mer än kikat. Quarq kostar ju mer än mångas cyklar, powertap måste man välja om om man ska ha det på finhjulen eller träning. Finns fler men de brukar ligga på 10k+

Det finns många fördelar men att träna effektbaserat istället för puls och är något jag börjat med på trainernpassen. Men även på tävling, framförallt triathlon kanske, är det väldigt bra att kunna hålla koll på om man går på rött eller för lätt. Och nu hade jag fått upp ögonen för Stages effektmätare.

Stages har funnits nått år på marknaden men hade lite barnsjukdomar i början. Dessa verkar man ha rådit bot på iaf om man ska tro DC Rainmaker. Stages mäter endast ena sidan (vänster) vilket gör att man kan hålla kostnaden nere. Man köper helt enkelt en ny vevarm med mätaren på och monterar den. Snabbt, enkelt, och kostar "endast" 6300 på cykelcity för en shimano 105arm (+900 för ultegra och 1700 för dura ace. Det stagen gör är att multiplicera effekten på vänster med 2. Nackdelen med detta är att man kanske inte producerar exakt samma effekt på vänster/höger. har man ex 45/55 kan det blir 30watt fel vid 300 watt. Men 45/55 är väl ganska extremt.

Men om man alltid ligger 45/55 har man ändå en referens och då gör det inte så mycket skulle jag säga. Det kanske inte är 300watt men det är samma fel alltid. Björn Andersson hade dock en synpunkt att detta kan variera vid olika effekter och när man börjar bli trött. Det kan vara ett problem.

Men för mig överväger fördelarna. Den är relativt sett billig. Extremt lätt att installera och även swappa mellan olika cyklar. Är Susi snäll kanske hon får låna den :) Den kalibrerar även för temperaturen automatiskt.

Så när Nussi upplyste mig om att CC körde sin 10% på allt-helg denna helg gjorde jag slag i saken. Om 4 veckor har jag något gemensamt med Team sky. Då sitter en Stages på min cykel också!

Vill du veta mer? Ingen har mer data och bättre reviews än DC Rainmaker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar