söndag 2 mars 2014

Vasan blev en besvikelse, men efter omständigheterna ok

I fäders spår - för framtida segrar
 (oberservera han som går över linjen framför mig som sträcker fram foten ala skidmålgång. Rutinerat!)


Gick väl inte direkt som jag hade hoppats på. Hade behövt komma under 5.10, nu blev det 5.40 istället. Det som är bra med att vasaloppet ligger först i tiden är att jag även kan avsluta klassikern med det. Det blir alltså nytt försök nästa år när jag hoppas på lite bättre förutsättningar och hårdare träning. Hoppas få med mig Sussi också då :)

Det jag kan konstatera efter dagen är:

 - Jag behöver komma fram minst ett led. Det går för långsamt i början i 3an och är allmänt kaos samt idag blev det nog lite extra långsamt eftersom det bara var 12 spår innan backen. Uppe på höjden var det så få "bra" spår att man inte kunde ta sig förbi. Resultatet blev 6min långsammare till smågan.

- Jag har trots det blivit en bättre och en uthålligare stakare. Inte alls lika trött idag och hade en del kraft i stakningen hela loppet. Kanske för att det gick lugnare i början? Men samtliga kontroller efter Evertsberg gick snabbare än förra året. Det var alltså vara de 3 första som gick långsammare.

Spåren var stundtals obefintliga och stavfästet mjukt. Vasasvahn hade fått till glidet bra men fästet sämre. Hade låtit lägga på pulver och fästet bestod av en blandning klister toppat med burkvalla. Hade till och med bytt till större trugor vilket nog var nog ett klokt val med tanke på hur snön var. Racetrugorna är ju inte mycket större än en enkrona.

Skidåkning är ju det jag relativt är sämst på av de olika grenarna. Förra året hade jag total placering 1893, i år 1746. Jag har alltså blivit något bättre om man jämför med konkurrensen även om min tid var 4 min sämre än förra året. Alltid en liten tröst. Och Jämför man både elit och motionärer ser man att tiderna inte alls är samma som förra året vilket är positivt när jag ska försöka sänka den nästa år. Men jag måste nog planera säsongen lite bättre också och försöka få in lite mer tävlingar. Detta år har jag inte kört en enda skidtävling utöver Vasan. Skäms!

Nu laddar jag om och börjar fokusera på cyklingen och löpningen. Känns på sätt och vis lite skönt att vasan är över för denna gång. Är riktigt sugen på att komma ut och cykla nu när våren stundar!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar