tisdag 8 april 2014

Provträning TNT




De relativt nya Rde 6 såg inte längre lika nya ut

Körde en provträning idag med TNT, Team Nordic Trail, idag. Trail är inte det jag springer mest men tycker det är jäkligt skoj. Förra årets upplaga av Stockholm Trail fick mig att förstå vad trail egentligen är. Lidingöloppet är lite kuperat men det är ju mer eller mindre som att springa på gatan i övrigt.

Hade haft lite kontakt med Miranda innan men för att få rätt känsla av vad TNT står för var vi båda överens om att det var bättre att haka på på några pass. Var kanske ett 30-tal personer som trotsade regnet och sågs på Östermalms IP. Det var testrundor, nybörjargrupp och vanliga grupper. Hoppade in i den lite hårdare som leddes av Johan Lantz och totalt var vi 5 pers i den gruppen.

På schemat stod ett 600m varv som det skulle köras intervaller på. Först 1,5km, sen 1,2, sen 600 och sist 300. Det var grymt lerigt och blött och jag vet inte riktig hur jag tänkte när jag valde mina Ride 6. Varför tog jag inte speedcrossen??

Till en början försökte jag hålla mig borta från värsta gyttjan och vattnet men efter nått varv insåg jag det meningslösa i det och kanske gick det lite snabbare när jag inte behövde kryssa fram. Efter intervallerna var det lite styrkeövningar i form av pistol squats, utfall och grodhopp. Det kommer kännas imorgon.

Jag tror det är bra av flera anledningar att inte bara springa på asfalt. Alla små muskler i fötterna aktiveras, anklar osv. Trail blir ju oftast betydligt mjukare underlag också men sen är det ju trevligare i skogen/bergen/naturen än stadslöpning. Ja anledningarna att mixa olika typer av löpning är nog bra för alla oavsett vilket mål man har med den. Själv ska jag försöka klämma in i varje fall ett pass per vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar