måndag 19 maj 2014

Göteborgsvarvet - En bra placering och två lärdomar

Kom ner till Göteborg relativt sent fredag kväll så vi hann ej plocka ut nummerlapparna då. Checkade istället in på Grand Opera och blev insålda på de större och finare rummen av receptionisten. Helt vanliga rum visade det sig...undrar hur de mindre sämre rummen var. Efter det en snabb uppladdningsöl på hotellet.

Raceday. Sover 8h innan vi får slåss med alla andra som ska äta frukost men får i oss en god måltid ca 4h innan start. Har haft lite skavsår på senaste långpassen så sätter på lite leukoplast för att vara proaktiv. Hade inte provat det innan. Väljer att köra i linne för det ser ut att bli soligt och rejält varmt. Efter det fightas vi vidare på spårvagnen som är fylld till brädden. Räknar ut att snittet på spårvagnen blir +7min/km och att det hade varit mycket snabbare att ta en uppvärmningsjogg till starten.

Efter det tampas vi med alla som ska hämta sina nummerlappar. Blir lotsade som boskap genom gångar och mässor. Värsta jag varit med om. Men tillslut är jag och Ösen redo och klockan slår 13.

Tanken var att låta pulsen avgöra och inte gå på för hårt förens efter andra bron. Fanns det krafter kvvar då var det bara köra på får då var värsta backarna avklarade. Tillskillnad från i vanliga fall rycktes jag inte med alla andra utan höll första femman i 3.42-tempo och 91% puls. Men redan här kände jag att min omplåstring nog inte var helt hundra. Började göra rejält ont och svida. Detta gick dock över efter en mil. Efter loppet var det rejält blodiga tår på vardera fot och stora blåsor. Kroppen hade valt att stänga ute den känslan efter 1 mil vilket jag tackar kroppen för.

Andra och tredje femman gick lite snabbare, båda 3.36 i snitt och pulsen började sakta stiga med 1% för varje femma. Banan var relativt knixig tycker jag men hela vägen till ca 17km hade jag ryggar att ta sikte på. Efter 1,9 hamnade jag i ingemansland och brottades med inre negativa tankar. Nu var det lite jobbigt. Väl inne på upploppet såg jag en ny rygg och hade kanske 10m till honom så jag la in en spurt. Killen från Akele måste hört mig flåsa för han vände sig om lite och började springa snabbare han med, så jag gav upp den placeringsjakten. Snittpulsen slutade på 92.5%. Vet inte om det är för högt eller om jag kan/bör ligga där på en halvmara.

Enligt varvets hemsida passerade jag 5km som 151 man men avancerade varje femma för att avsluta på 63 plats. Spliten blev positiv 36.23 : 36.47 alltså 24 sekunder. Hur mycket som beror på bana och vad som är pga att jag inte orkade hålla vet jag inte. Men 24s är ju inte så mycket att bråka om.

Solen sken hela dagen och jag valde att springa i mitt Swedbanklinne. När Sus frågade om solskyddskrämen hemma tycket jag det lät onödigt. Dels skulle jag ju bara springa i max 1h20 min och sen tar ju inte svensk sol så mycket. Kroppen hade ju också fått lite sol på mallis. Men solen tog. Kanske Göteborgssolen är starkare? Axlarna hade en fin skär färg på kvällen och sved lagom mycket när jag skulle sova. Detta trots en del alkoholförtäring under dagen och kvällen.


Så lärdomarna är:
Tejpa inte med leukoplast på tävling om ni inte provat det innan.
Solskyddskräm kan behövas även i Sverige och även under kort exponering i solen.

Men på det stora hela en mycket trevlig helg i Göteborg och en placering jag inte behöver skämmas över. Kanske blir det fler varv i framtiden.



Lite triathlon över denna bränna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar