tisdag 24 juni 2014

Bang for the buck

Hade en vän över på middag igår som hade med sig en par Fast forward 90mm Sussi ska låna till Vansbro triathlon och troligtvis Kalmar. Diskussionen kom in på tidsvinster med hjul, tempohoj, disk osv. Han menade att tempodress gjorde stor skillnad, likaså aerohjälm.

Blev lite nyfiken på det där och började googla runt och hittade följande bild på
http://cyclingtips.com.au/2010/04/biggest-bang-for-your-buck-in-time-trial-equipment/


Tiderna angivna är på ett 40k race med hastigheter runt 40km/h. Jag kan alltså spara in dryga 4 min på en Ironman om jag skaffar en bättre hjälm samt ytterligare 2min med skoöverdrag. Det är ganska mycket. Skillnaden mellan disc och Zipp 808 bak var inte superstor tydligen. Skinsuit känns inte aktuellt på triathlon men var det inte något liknande Luke Mckenzie hade på Kona 2013? Den såg snabb ut i alla fall.

Om man lägger in kostnadsaspekten blir det roligare. Hjälm på 3$ per sekund sparad är ju som hittat =) Likaså skoöverdragen. Vindtunneltest till priset av en ny cykel däremot...


På lördag är det dags för Vansbro. Temperaturen är just nu 14.4 i Vanån. Kan inte säga tt jag ser fram emot simningen men ska bli kul med en formcheck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar