måndag 16 juni 2014

Conti goes sub7

Fotograf Valentin Baat
 http://www.baatphoto.com/

Någon hade jäklats med vädergudarna. 6-7 m/s var prognosen, medvind till Jönköping och därefter motvind. Det fladdrade rejält i träden när vi samlades 11.30 för sista snacket och gemensam fotografering. 45 man. Alla grymt taggade på att en gång för alla ta sig under den där 7-timmarsgränsen. Någon kanske tänker att medvind är ju bra och att det går fort då. Visst, fort kan det gå. Men det kan lika lätt spräcka en klunga om vinden är lite fel vilket vi fått erfara på några träningar. Och det var precis vad som hände.

En snabbgrupp innan oss som Oskar Svärd dragit ihop. Han ska tydligen göra en riktigt snabb klassikersatsning. Sen är det vår tur och jag startar i motor A. Rullar ut från Motala som 4e man vilket jag bitter skulle få erfara senare. Vi tar det lungt i början då bansträckningen är omlagd upp på en liten cykelbana. Sen börjar vi köra. Tanken var att köra 30 min och sedan motorbyte. Det går fort men även tungt. Kantvind. Inte alls den vila man behöver! Men vi kör på.

Helt plötsligt ser jag Mats Philström i kedjan som är ledare i motor B. Vafan hände. Har det varit byte redan? Jag ligger en bra bit över tröskel. Måste ner och vila annars kommer det aldrig gå. Jag kan inte köra såhär hårt och stå över vårt motorbyte. Tar en förning till och faller bak när jag tror jag är längst ned i främsta motorn. Helt plötsligt är det cyklister från Motala AIF, några från Cykelcity och nån mer som är mitt i gruppen. Vart kom dom ifrån?! Det är kaos, jag går på rött och måste ha vila. Det börjar bildas vingar och jag inser att jag får noll vila på högerkanten. Sliter mig upp till Motalakillarna och lägger mig på deras vänstersida. Just nu ligger jag och slickar gruset i mötande körfält men får i varje fall lite lä. Lägger mig där ett tag innan det börjar bildas lite formationer igen. Motala & Co är med i den belgiska och vi är väl 20 contigubbar som också rullar runt. Erik och Pilen är där. Båda ledarna i främre motorn nu? Är resten på Rulle? Det går för fort, ingen ser vad som händer bakom men vi börjar i alla fall få in rytm. Vi kör på hårt och snittar 48 första 11 milen.


Denna säger väl något om hur starten på detta års runda var.


I efterhand visade det sig att halva gruppen flög av här. Sett i backspegeln skulle vi såklart väntat in resten och börjat om. Fanns många starka som blev kvar. Men det är alltid lätt att vara efterklok.

Efter jönköping börjar det blåsa motvind men ganska rakt på så man kunde vila hyfsat sålänge man inte var i täten. Hade förberett totalt 16 powerbar gels (ganska små), 4 bars och 2 flaskor sportdryck. Höll mig till tänkta ransonen första 3 timmarna men sen blev det jobbigare och jobbigare att få i sig energi. Magen var inte med alls på slutet och sista 2 timmarna blev det endast sportdryck. Hade 6 gels och 2,5 bars kvar efteråt vilket även märktes på prestationen. Fram till 25 mil hade jag inte missar en enda förning men med 3-4mil kvar blev det längre pauser i svansen och mycket kämpa för att hålla sig kvar. Det började surras om att vi nog klarar det, eller vi kan klara det. Hur låg blev pausen egentligen? Är någon tillräckligt klar för att kunna räkna på riktigt? Själv hade jag autopaus på klockan och med 3 mil kvar hade vi 47min på oss exklusive paus. Om vi håller lite över 40 borde det väl gå? Pausen kändes ju snabb?

Det går snabbt på slutet trots svängarna och kurvorna. Jag fokuserar på att inte ramla och inte spy. Tillslut är vi framme. Någon säger att vi klarade det. Shit vad grymt om vi kom under!

Får lite vatten av en kollega som jag stöter på. Så trött på söta grejer att kunde dödat för vatten. En lärdom, ha alltid en flaska med vatten och inte dubbla sportdryck. Samlar ihop mig själv, grattar teamet och tar fram min telefon för att kolla officiella tiden. 07.00?! Visar sig att av de ca 18 contigubbar som går i mål har är det fyra som får 7.00 och resten 6.59. Erik och jag som startade bland de första när vi rullade ut får 7. Jag skiter i det. Jag anser vi klarade det!

Efteråt visar det sig att en av dom som var med i vår klunga vad Rasmus Henning som också aspirerar på klassikerrekordet. Han får det nog tungt mot Oskar. Jesper Dahlström som vunnit cykelvasan två år var en annan i vår klunga. Det var inte dåliga cyklister som tillsammans tog oss i mål. Synd bara att det inte var resten av Conti. Snabbaste gruppen i år gick in på 6.55 och var riktigt duktiga cyklister där. Grymt att vi bara släppte 4 min på dem.

Direkt efter loppet tänkte jag fyfan, aldrig mer. Precis som efter Kalmar. När jag nu ser tillbaka på det var det ju faktiskt ganska skoj ändå. Man ska aldrig säga aldrig. Men nästa år blir det nog inte vättern. Kanske någon ute i Europa istället.


Firar med pizza och öl efteråt. Ironiskt nog är flaggorna på kvällen lika slaka som heffner utan piller. Men utan vind och extra bansträckningen på 3km hade det kanske varit för enkelt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar