onsdag 6 augusti 2014

En återblick på 2014

Träningen är gjord och det är bara korta men intensiva pass kvar innan Kalmar som tex morgondagens pass, Terrible Tuesdays interna tempo-KM på 30km. Den startlistan är inte att leka med och de flesta skulle kunna ta pallplats på Stockholms DM. Kommer bli vidrigt och roligt.

När man inte tränar blir det mycket tid över och jag roade mig med att kolla lite statistik på min träning 2014 och samma period 2013.

2013 hade jag vid dags dato cyklat 484 mil och 167 timmar. 2014 är motsvarande siffra 430mil och 141 timmar, ändå känner jag mig som en betydligt bättre cyklist i år och även haft bättre resultat. Tror mina 3x18 i kylan på balkongen kl 06.30 torsdagar och 4x4 VO2 på tisdagsluncherna i våras kan vara en stor orsak. Varje pass har haft ett tydligare syfte.

Gällande löpning har jag tagit mig i kragen. 2013 hade jag innan Kalmar sprungit 44 timmar och 50 mil. I år är denna siffra 80 timmar och 102 mil. Framför allt har jag försökt få till fler långpass vilket jag fuskade hejvilt med förra året. Hoppas verkligen det ska göra att benen räcker längre på maran och att jag inte har en så sjukt dålig split som förra året.

Simning...Akilleshälen...Man kan väl inte förvänta sig några superresultat om man som jag simmade 10 timmar förra året. Har verkligen försökt bättra mig i år och procentuellt har jag det, nu ligger jag på 40 timmar och ska väl få in några fler pass innan den 16e. Men trots det är det inte två pass i veckan om man slår ut det på året. Måste bättre mig om jag ska ha något att säga till om förutom i duathlontävlingar. Har jag tur har denna 400% ökning av träningsmängden minskat simtiden med 10 minuter eller 12.5% om man så vill.

Totalt har jag 327 träningstimmar, runt 30 mer än förra året vilket ger ca 10h/vecka. Är väl ungefär där jag tänkt mig att ligga. Tror egentligen inte att jag behöver öka mängden särskilt mycket mer utan kanske i sådant fall träna smartare för att bli bättre. Men det blir ett framtida bekymmer. Nu ska vi se vad detta års träning kan prestera på Ironman Kalmar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar